De 65e Boomfeestdag vond dit jaar op woensdag 16 november plaats; ook landelijk niet langer in maart, maar in november, omdat het nu een veel betere tijd is om bomen te planten. Om 9 uur begonnen 41 kinderen van groep 6 en 7 van basisschool ‘De Fontein’ samen met 8 leerlingen van de cursusgroep ‘Groen’ van de Praktijkschool, beiden uit Zutphen, zo’n 30 bomen te planten in het zogeheten mini-arboretum aan het Havepad in Warnsveld. Wat later komen er nog een 25-tal bomen bij, die niet op tijd leverbaar waren voor Boomfeestdag. Wethouder Sjoerd Wannet vertelde de kinderen dat uiteindelijk in 2050 in Zutphen evenveel bomen moeten staan als dat er mensen wonen: ongeveer 48.000. Nu staan in de stad circa 29.000 bomen.

De 41 leerlingen van de groepen 6 en 7 van basisschool De Fontein met hun leerkrachten.

Het mini-arboretum (een verzameling van allemaal verschillende bijzondere bomen en struiken) in Warnsveld omvat zo’n twee hectare met straks 130 bomen.

Eén van de 30 bomen die geplant zijn.

Wat voor bomen zijn er nu geplant? Het was een grote variatie aan soorten: verschillende esdoorns, een witte paardenkastanje, een witte Himalayaberk, een kurkboom, een kastanjebladige eik, een zakdoekenboom, een varenbeuk, een treurbeuk, een Japanse notenboom, een valse Christusdoorn, een Amerikaanse tulpenboom, een Chinese moerascypres, een witte moerbei, een zwarte tupeloboom, Perzisch ijzerhout, een Weymouthden, een Italiaanse populier, een vleugelnoot, verschillende soorten eiken, een mammoetboom, een Mongoolse linde, een Japanse schijniep, een Turkse hazelaar, een ratelpopulier en een bijenboom.

De tekening met boomwensen die groep 6 van De Fontein aan wethouder Wannet en de voorzitter Ieke Vreeken van Bomenstichting Zutphen aanbood.

De organisatie van deze Boomfeestdag lag opnieuw in handen van  Bomenstichting Zutphen e.o., IVN-afdeling Zutphen en de gemeente Zutphen.

De Bomenstichting zet zich al vele jaren in voor het behoud van bomen en het in stand houden en waar mogelijk verbeteren van de groene leefomgeving van Zutphen. Ze streeft onder meer naar het stimuleren van aandacht en waardering voor het aanplanten van bomen en struiken. Deze doelstelling sluit prima aan bij de Boomfeestdag, die tot doel heeft om kinderen meer bij hun leefomgeving te betrekken en hen bewust te maken van het belang van bomen. Dat lukt des te beter als ze meehelpen met planten.

Buurtgemeenschap Berkelparkbuurt zorgde, evenals voorgaande jaren, weer voor koek-en-zopie.

In de nog natte vroege ochtend bereidden gemeentewerkers het plantwerk voor.

De plantlocatie van de Boomfeestdag 2022. Het mini-arboretum omvat inmiddels 130 bijzondere bomen en struiken (zie hieronder).