Archief voor oktober 2008

Boomverkiezing

dinsdag, 21 oktober 2008

Er is door de landelijke Bomenstichting een leuke site geopend waar u uw favoriete boom kunt voordragen als kandidaat voor de boom-met-de-x-factor : www.boomverkiezing.nl

Herfstbomenwandeling langs de Veluwezoom

donderdag, 16 oktober 2008

Bomenstichting Zutphen e.o. nodigt u uit voor een bijzondere Bomenwandeling op zondag 26 oktober a.s.

We willen u kennis laten maken met de grote verscheidenheid aan bomen langs de Veluwezoom, nu extra attractief door de herfstkleuren.
Hier zijn monumentale exemplaren van vele boomsoorten te bewonderen. Door de gunstige ligging aan de zuidoostzijde van de Veluwe en de goede bodems bereiken bomen hier bijzondere afmetingen.
We bezoeken het landgoed Kasteel Rhederoord met bijzondere groepen van de Mammoetboom (Sequoiadendron giganteum) maar ook prachtige eiken, (rode) beuken, esdoorns, tamme kastanjes, etc. in een fraai park in de Engelse landschapsstijl.
Vervolgens wandelen we in Ellecom en het aangrenzende park Avegoor. Ook hier een grote verscheidenheid aan boomsoorten en monumentale formaten.
De wandelingen worden geleid door twee ervaren bomenkenners, onze bestuursleden Rob Weimer en Jeroen Philippona.

Vertrek: op zondag 26 oktober om 13.00 uur van de parkeerplaats aan de Kanonsdijk / Oude Kanonsdijk in De Hoven (zie de rode pion op onderstaand kaartje).

Vanwege de afstand tot Rheden reizen we per auto. Om het aantal auto’s te beperken stellen we voor om te verzamelen om 12.45 u op de parkeerplaats en zoveel mogelijk samen te rijden.
De afstand tot Kasteel Rhederoord, Parkweg 19 in De Steeg is ongeveer 17,2 km, ± 19 minuten.
Terugkeer: uiterlijk 17.30 uur.
Kosten: vrijwillige bijdrage € 2,00 per persoon ter vergoeding van de chauffeurs.

Opgave per mail naar: gerdien14 at hetnet.nl (Dit is spam protectie : u moet zelf ' at ' vervangen door een @). Geeft u alstublieft aan met hoeveel personen u komt en of u uw auto ter beschikking wilt stellen voor meerijden dan wel graag wilt meerijden met anderen.

200810kanonsdijk.jpg

Actie tegen kappen Populieren Keucheniusstraat

zaterdag, 04 oktober 2008

Kappen bomen stuit op verzet
door Sander Grootendorst. vrijdag 03 oktober 2008 | 06:11 | Laatst bijgewerkt op: vrijdag 03 oktober 2008 | 03:37

ZUTPHEN - Bomenstichting Zutphen e.o. stapt naar de rechter om te voorkomen dat elf populieren aan de Keucheniusstraat bij het Graaf Ottobad worden gekapt.
De stichting maakte in april al bezwaar, maar de gemeente verklaarde dat ongegrond.

De dertig meter hoge populieren zijn ‘beeldbepalend’. Ze zijn van grote afstand al te zien, bijvoorbeeld vanaf de sportvelden, en zetten de flats erachter mooi in het groen, constateert de Bomenstichting.

Volgens de stichting zijn de bomen veertig jaar oud en kunnen ze nog wel zo’n dertig jaar mee. Maar de gemeente zegt dat de populieren hun beste tijd hebben gehad, dat er nogal eens takken afvallen, wat een gevaar voor voorbijgangers kan opleveren.

populierenkeucheniusstraat.jpg

De Bomenstichting zegt dat zo’n vaart niet loopt. “De gemeente overdrijft het probleem. De bomen staan in een berm van tien meter en boven een sloot en vijver. Een heel klein gedeelte hangt maar boven de weg.”

De Bomenstichting vreest dat op deze manier “straks geen enkele populier in Zutphen meer veilig is voor de kaplust van de gemeente”. Als regulier onderhoud wordt toegepast, kunnen de populieren gewoon blijven staan, aldus de stichting. “Geen enkele boom geeft honderd procent garantie dat er nooit een tak afvalt.”

De commissie die het bezwaar van de stichting behandelde, constateerde dat de gemeente het voornemen om te kappen beter moest motiveren, vooral wat betreft de vitaliteit van de bomen. Volgens de Bomenstichting is die betere motivatie achterwege gebleven.

“We hebben ons beraden en zien geen andere mogelijkheid dan het indienen van een beroepschrift bij de rechtbank in Zutphen.”

Vorig jaar wist de Bomenstichting via de rechtbank met succes de kap van drie acacia’s op het Vispoortplein tegen te houden.

dag-van-de-duurzaamheid-06.JPG